فروکتوز مسئول افزایش تعداد مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی نیست

28 فوریه 2014 – بیماری کبد چرب غیرالکلی شایعترین بیماری کبدی مزمن در کشورهای توسعه یافته است و 30 درصد از جمعیت این کشورها را درگیر کرده است. از آنجائیکه این بیماری با چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط نزدیکی دارد، در جامعه ی پزشکی بحث درباره ی نقش مواد غذایی در ایجاد این بیماری بخصوص مصرف فروکتوز بالا گرفته است. ارتباط احتمالی بیماری کبد چرب غیرالکلی و فروکتوز را بیشتر کسانی مطرح می کنند که معتقدند مولکول فروکتوز ویژگی منحصر بفردی دارد یا روش متابولیزه شدن آن روش خاصی است که موجب بروز این بیماری و اپیدمی شدن چاقی شده است. نتایج متاآنالیزی که بروی کارآزمایی های بالینی انسانی در این زمینه انجام گردید در مجله ی European Journal Of Clinical Nutrition  منتشر گردید. نتایج نشان می دهد فروکتوز به خودی خود مسئول افزایش بیماری کبد چرب غیرالکلی نیست .

نویسنده ی این مقاله دکتر Sievenpiper  می گوید : افزایش مصرف کالری می تواند منجر به ابتلأ فرد به این بیماری شود و ارتباطی به دریافت کالری از فروکتوز یا سایر کربوهیدراتها ندارد. او می افزاید: برخی معتقدند فروکتوز نقطه ی شروع سندرم متابولیک است و بهمین علت موجب بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود ، اما ما نشان دادیم که تفاوتی بین رفتار فروکتوز و گلوکز یا سایر نشاسته های تصفیه شده در بدن وجود ندارد. این اتفاق زمانی حادث می شود که کالری اضافه را در شکل فروکتوز مصرف می کنید و شما پیام مضری را در بدن می بینید اما این پیام بیش از پیام مضری نیست که در هنگام مصرف بیش از حد کالری با خوردن گلوکز اتفاق می افتد.

فروکتوز بصورت طبیعی در میوه جات ، سبزیجات و عسل وجود دارد و به صورت یک قند ساده همراه با گلوکز در تشکیل سوکروز که همان شکر است، شرکت می کند . فروکتوز در شربت ذرت نیز به مقدار زیاد وجود دارد ، سوکروز و شربت ذرت دو شیرین کننده ی رایج تجاری هستند که در تهیه ی غذاها و شیرینی های آماده استفاده می شوند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی یکی از عوامل بروز کبد چرب است و هنگامی اتفاق می افتد که چربی زیادی از کبد ذخیره شود ، بر خلاف بیماری کبد الکلی ربطی به مصرف بیش از حد الکل ندارد .

در تحقیق قبلی که توسط دکتر Sievenpiper  انجام شد مشخص گردید فروکتوز به خودی خود سبب اضافه وزن نمی شود و هیچ تأثیری بر مقدار تری گلیسرید پس از غذا ندارد. مقدار تری گلیسرید پس از غذا در خون یک مارکر برای خطر بیماریهای قلبی عروقی است. هنگامیکه مقادیر زیادی فروکتوز مصرف می شود و کالری اضافه وارد بدن می شود شما تأثیرات معکوس آنرا بر سلامت مشاهده خواهید کرد اما این تأثیرات بیش از تأثیرات مصرف اضافه ی سایر کربوهیدرات ها نیست .

در مطالعه ی دیگری که در شماره ی ماه فوریه ی Current Opinion in Lipidology  منتشر گردید، دکترSievenpiper  نشان داد هنگامیکه سایز غذای خورده شده و کالری مصرف شده یکسان باشد جایگزین نمودن فروکتوز با گلوکز در غذاهای آماده ی تجاری هیچ تفاوتی ندارد ، فروکتوز بیش از گلوکز سبب بروز مشکل نمی شود .

بنابراین بحث درباره ی نقش فروکتوز در چاقی ، کبد چرب وسایر بیماریهای متابولیک به مقدار مصرف این ماده برمی گردد .

دکتر Sievenpiper  می گوید : نتایج بدست آمده نشان می دهد که باید به مردم یادآوری کنیم که کالری بیش از حد موضوع اصلی در بروز کبد چرب غیرالکلی است و تأمین این کالری از منبع فروکتوز یا سایر منابع فرقی ندارد .

 منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/273253.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا